tirsdag den 3. maj 2011

Aktikke kinesiske fodstandere



Det er utroligt hvad folk sætter på auktion, uden at sætte sig ind i hvad det egentlig er de har - og ikke mindst hvilken værdi det udgør.

Jeg har her på det seneste gjort en del rigtige gode fund på QXL.dk, herunder den mindste funktionelle Yi Xing potte jeg nogensinde har set (mere om den en anden dag).
I dag havde posten to pakker med, den ene indeholde disse fire antikke kinesiske fodstandere i træ.

De tre små; to runde og en oval, er mellem 5,5 og 8 cm i diameter, de er alle tre skåret i ét stykke. Den store er 7,5 cm høj og 12 cm i diameter, overdelen er skåret i ét stykke mens benene er sat på.
Træsorten er indtil videre ukendt, men et kvalificeret gæt er rosentræ; det foretrukne materiale til den slags standere.
Benene på den store stander er sortmalede, mens overdelen er oliebehandlet. Den mindste stander samt den ovale har rester af lak, mens den sidste, smukt udskårne, er oliebehandlet.
Alle standerne bærer præg af at have været i kontakt med vand, en særdeles positiv ting, da dette bekræfter at de rent faktisk har været i brug som opsatser til tekander.

Fodstandere som disse har været kendt i Kina i hundreder af år, ikke kun som opsatser til tekander, men - i varierende størrelser - til vaser, figurer, fade, etc. Dog er det som tilbehør til de berømte Yi Xing potter, at denne type fodstander er mest kendt - og har sin største udbredelse.
Fodstanderne benyttes både til at udstille potterne på samt som "bordskånere" når potten er i brug. For en samler af Yi Xing potter i Kina, er det nærmest utænkeligt ikke at have, i hvert fald de fineste potter, udstillet på tilsvarende smukt udformede fodstandere.

Datering af fodstandere som disse er ikke en let sag, ligesom Yi Xing potterne følger deres udformning strenge og traditionsprægede mønstre. Men, udfra den håndværksmæssige kvalitet samt stykkernes patina vil en forsigtig datering på 1940-60 nok ikke være skudt helt ved siden af.
Sælgeren har handlet med antikviteter siden engang i 60'erne, han kan ikke huske præcis hvornår han købte standerne, men han mener at det var i Frankrig eller England før 1975.

På nær et er stykkerne uden umiddelbart synlige mærker, hvilket er normen. Oftest er det kun de virkelige mesterstykker som er signeret. Den lille, udskårne, bærer dog en enkelt kanji (som jeg må se at få oversat):



Jeg har længe gerne villet have fat i netop fodstandere som disse, men selv relativt simple nyproducerede eksemplarer er både dyre og ikke helt ligetil at få fat på.

2 kommentarer:

  1. Det er forresten vigtigt, når man får fat på antikviteter som disse; lad for alt i Verden være med at rense patinaen af og give dem ny lak/olie!
    Hvis stykkerne er meget beskidte eller ved at revne, kan en forsigtig afrensning samt en smule olie være en nødvendighed, men det er bestemt ikke noget man skal overgøre.
    Løse ben o.lign. kan ordnes med en diskret klat trælim, men sørg for at det bliver lavet pænt.
    Uden patina er stykker som disse ikke mere værd end tilsvarende nyproducerede stykker.
    Ovenstående gør sig ISÆR gældende for kinesiske Yi Xing potter og japanske tetsubin; forsæg ikke at skruppe skidt/rust af, det ødelægger samlerværdien!

    SvarSlet
  2. Nu har jeg fået oversat teksten i bunden af stykket. Ifølge en Flickr bruger, kan teksten bedst oversættes til "gyldent hår"(?!)

    SvarSlet